Procedura reklamacyjna

Procedura reklamacyjna


Specyfikacja sprzedawcy: WESTWARD Trading s.r.o., Rejestr Handlowy Sądu Rejonowego Bratysława I, sekcja Sro, vl. NIE. 61286/B. Siedziba: Seberíniho 5705/4B, 821 03 Bratysława – powiat Ružinov, SR. Numer identyfikacyjny: 45259186, NIP: 2022912111, NIP: SK2022912111. Menedżer: Peter Turčaník

E-mail: info@madeformen.sk 

Tel. kontakt: +421918 477 851

Adres do korespondencji (prowadzenie działalności): Seberíniho 4/B, 821 03 Bratysława – powiat Ružinov, Republika Słowacka.

Organ nadzorczy: Inspektorat SOI Regionu Bratysławskiego, Prievozská 32, P.O. BOX 5, 820 07, Bratislava, SR

1.

Niniejsza procedura reklamacyjna jest zgodna z Ogólnymi Warunkami Handlowymi, które regulują sprzedaż towarów za pośrednictwem sklepu internetowego na stronie internetowej i opisują współpracę pomiędzy sprzedawcą a kupującym w zakresie ewentualnych wad towarów, ich stosowania oraz roszczeń z nich wynikających. od nich. Powyższe postanowienia nie mają zastosowania do kupującego, który nie jest konsumentem, lecz osobą dokonującą zakupu towaru w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a nie w celu osobistego spożycia osoby fizycznej; odpowiedzialność za wady produktu w tym przypadku regulują postanowienia §422 i nast. Kodeks handlowy. Kupującym jest każda osoba fizyczna lub prawna, która wypełniła i wysłała zamówienie za pośrednictwem strony internetowej sprzedającego, otrzymała (e-mail) powiadomienie o przyjęciu zamówienia i zapłaciła cenę zakupu. Kupującym jest także każda osoba, która złożyła zamówienie telefonicznie lub poprzez wiadomość e-mail i potwierdziła drogą elektroniczną przyjęcie oferty cenowej sprzedającego, a także potwierdziła zapoznanie się z niniejszymi Ogólnymi Warunkami Handlowymi.

2.

Konsumentem jest osoba fizyczna, która zawierając i wykonując umowę konsumencką, nie działa w zakresie swojej działalności gospodarczej, zatrudnienia lub zawodu.  Na potrzeby niniejszego regulaminu stwierdza się także, że konsumentem jest osoba fizyczna – niebędąca przedsiębiorcą. Zmieniając ustawę nr. 250/2007 Zb. o ochronie konsumentów, obowiązująca od dnia 01.05.2014 r. (Ustawa nr 102/2014 Dz. Ustawa o ochronie konsumentów przy sprzedaży towarów lub świadczeniu usług na podstawie umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy oraz o zmianach i uzupełnieniach niektórych ustaw), z definicji konsumenta nie wynikają osoby prawne, które nabywają produkty lub korzystają z usług na użytek własny lub na potrzeby członków swojego gospodarstwa domowego. Konsumentem nie jest klient firmowy, tj. klient dokonujący zakupu towaru na rzecz firmy (przy składaniu zamówienia podaje numer identyfikacyjny, NIP lub NIP). Klientom korporacyjnym nie przysługuje także prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny ani odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Stosunki pomiędzy takim klientem a sprzedawcą nie regulują Kodeksu Cywilnego, lecz Kodeksu Handlowego. Konsumentami nie są także osoby fizyczne, które nabywają towary w celu wykonywania swojego zawodu.

3.

Sprzedawca zaleca, aby kupujący zapoznał się z procedurą reklamacyjną i ogólnymi warunkami przed złożeniem zamówienia. Zamawiając towar u Sprzedającego potwierdza on, że zapoznał się z treścią wspomnianego postępowania reklamacyjnego oraz ogólnymi warunkami.

4.

Sprzedawca rozpatruje reklamacje konsumenckie zgodnie z przepisami prawa Republiki Słowackiej, w szczególności z ustawą nr. 250/2007 Zb. z późniejszymi zmianami, Kodeks cywilny Republiki Słowackiej i obowiązujące przepisy prawa.

5.

Sprzedawca przed zakupem informuje o odpowiedzialności sprzedawcy za wady produktu (zgodnie z § 622-624 Kodeksu cywilnego), o trybie zgłaszania i rozpatrywania roszczeń, reklamacji i sugestii, o tym, gdzie może zgłosić reklamację, zwłaszcza jeśli miejsce rozpatrzenia reklamacji jest inne niż siedziba Twojej firmy lub miejsce prowadzenia działalności oraz o wykonaniu napraw gwarancyjnych (autoryzowane serwisy itp.).

6.

Jako dowód zakupu, sprzedawca wystawia paragon zakupu (fakturę) na każdy zakupiony przedmiot. Jeżeli nie wydano oddzielnej karty gwarancyjnej, za kartę gwarancyjną służy odpowiedni dokument zakupu (zwany dalej „kartą gwarancyjną”).

7.

Okres gwarancji dla konsumentów: W przypadku wszystkich towarów zakupionych na podstawie stosunków cywilnych okres gwarancji zgodnie z prawem Republiki Słowackiej wynosi domyślnie 24 miesiące, jeżeli prawo Republiki Słowackiej nie przewiduje krótszego okresu dla niektórych rodzajów towarów. Jeżeli na rzeczy sprzedanej, jej opakowaniu lub dołączonej do niej instrukcji oznaczony jest okres użytkowania, okres gwarancji nie kończy się przed upływem tego okresu. Okres gwarancji rozpoczyna się od dnia otrzymania towaru przez Konsumenta. Sprzedawca może przedłużyć termin ustawowy. Długość przedłużonego okresu gwarancji jest zawsze podana w karcie gwarancyjnej. Jeżeli w karcie gwarancyjnej nie wskazano innego okresu gwarancji, obowiązuje okres 24 miesięcy. Okres gwarancji składa się z okresu ustawowego (24 miesiące) i ewentualnie okresu wydłużonego. 

W okresie rękojmi reklamacje regulują przepisy Kodeksu Cywilnego nr 40/1964 Dz. § 619-627 z uwzględnieniem niniejszej procedury reklamacyjnej. (W przypadku wydłużonego terminu reklamacje rozpatrywane są wyłącznie na mocy niniejszego zarządzenia.)

8.

Okres gwarancji na rzecz używaną: Jeżeli jest to rzecz używana, kupujący i sprzedający mogą uzgodnić także krótszy okres gwarancji, nie krótszy jednak niż 12 miesięcy. W przypadku towarów sprzedanych po niższej cenie z powodu błędu lub niekompletności, gwarancja nie obejmuje błędów, z powodu których uzgodniono niższą cenę.

9.

Okres gwarancji dla klientów korporacyjnych: Na wszystkie towary zakupione przez klientów korporacyjnych na podstawie relacji biznesowej (w rozumieniu Kodeksu handlowego) okres gwarancji zwany „gwarancją jakości” ustalany jest przez sprzedawcę na 12 miesięcy (słownie: dwanaście miesięcy). Uprawnienia kupującego z tytułu odpowiedzialności za wady produktu, do których obowiązuje okres rękojmi, wygasają, jeżeli nie zostaną wykonane w okresie gwarancyjnym.

10.

Warunki gwarancji: Sprzedawca jest odpowiedzialny za zapewnienie, że towar w chwili sprzedaży ma określoną jakość, ilość, wymiary i wagę. Towar musi być wolny od wad i odpowiadać obowiązującym normom technicznym. Sprzedawca odpowiada za wady, które sprzedany towar posiada w chwili jego odbioru przez kupującego oraz za wady, które wystąpią po przejęciu towaru w okresie rękojmi.

11.

Wyłączenia gwarancji:

  • gwarancja nie obejmuje wad powstałych na skutek nieprawidłowego użytkowania towaru, działania siły wyższej, zdarzeń naturalnych itp. ani za powstałe w związku z tym szkody.
  • gwarancja nie obejmuje wad spowodowanych niewłaściwą obsługą, nieprofesjonalną lub niewłaściwą obsługą, użytkowaniem i instalacją sprzeczną z instrukcją obsługi.
  • gwarancja nie obejmuje również powstałych uszkodzeń:
    • gwarancja nie obejmuje również uszkodzeń powstałych na skutek:,
    • używania towaru w nieodpowiednich warunkach,
    • towar został uszkodzony wskutek nadmiernego obciążenia lub naruszenia warunków określonych w dokumentacji lub zasadach ogólnych,
    • wykonywanie niekwalifikowanych interwencji lub zmiana parametrów.
  • nie można również reklamować towaru z tego samego powodu, dla którego jego cena została obniżona.

12.

Do okresu rękojmi nie wlicza się czasu od wykonania prawa z odpowiedzialności za wady do chwili, gdy kupujący był zobowiązany do odbioru rzeczy. W przypadku wymiany towaru okres gwarancji rozpoczyna się na nowo od momentu otrzymania nowego towaru. Jeżeli przy zakupie towaru sprzedawca oferuje Klientowi nieodpłatnie dodatkowy towar jako prezent do sprzedanego towaru, od Klienta zależy, czy przyjmie oferowany prezent. Prezent nie jest jednak przedmiotem sprzedanym, w związku z czym sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za jego ewentualne wady. Jeżeli Klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy kupna (zwrot pieniędzy), ma on obowiązek zwrócić Sprzedającemu wszystko, co otrzymał, tj. również towary otrzymane w prezencie.

13.

Konsument może złożyć reklamację w dowolnej placówce Sprzedawcy, w której możliwe jest przyjęcie reklamacji dotyczącej sprzedanych produktów lub świadczonych usług, albo u wyznaczonej osoby, która jest zobowiązana do rozpatrzenia reklamacji. Jeżeli charakter produktu na to pozwala, Konsument przy składaniu reklamacji przekaże produkt sprzedawcy (osobie wskazanej). Jeżeli charakter produktu nie pozwala na dostarczenie produktu sprzedawcy (osobie wyznaczonej), Konsument może żądać usunięcia wady w miejscu, w którym produkt się znajduje lub uzgodnić ze sprzedawcą (osobą wyznaczoną) termin sposób transportu produktu.

Reklamacje można składać:

  • osobiście pod adresem: Seberíniho 4/B, 821 03 Bratysława – powiat Ružinov, Słowacja. (należy wykazać, że produkt został zakupiony od sprzedawcy i jest jeszcze na gwarancji. Prawo nie określa, jakiego rodzaju dokumentem należy to wykazać. Sprzedawca zaleca np. dowód zakupu lub karta gwarancyjna).
  • pocztą na adres: Seberíniho 4/B, 821 03 Bratysława – powiat Ružinov, Republika Słowacka. (należy wykazać, że produkt został zakupiony od sprzedawcy i jest jeszcze na gwarancji. Prawo nie określa, jakiego rodzaju dokumentem należy to wykazać. Sprzedawca zaleca np. dowód zakupu lub karta gwarancyjna).

14.

Sprzedawca przed złożeniem reklamacji zaleca (nie warunkuje), aby kupujący skontaktował się ze sprzedawcą telefonicznie lub drogą elektroniczną, który poinformuje go ponownie o wszystkich istotnych szczegółach reklamacji, możliwościach jej złożenia oraz trybie rozpatrywania reklamacji. prawo:

Email: info@madeformen.sk  

Tel. kontakt: +421918 477 851

15.

Sprzedawca niniejszym informuje kupującego, że w przypadku zgłoszenia reklamacji istnieje możliwość skorzystania z formularza reklamacyjnego, który jest dostępny na stronie internetowej sprzedawcy. Aby Konsument mógł zgłosić wadę zakupionego produktu, wystarczy udowodnić, że produkt został zakupiony u konkretnego sprzedawcy i jest jeszcze objęty gwarancją. Prawo nie określa, jaki dokument powinien to potwierdzać. Kodeks cywilny stanowi (§ 620), że jeżeli charakter sprawy na to pozwala, zamiast karty gwarancyjnej wystarczy wystawić dowód zakupu, przy czym na żądanie kupującego sprzedawca obowiązany jest przedstawić pisemną gwarancję ( karta gwarancyjna). Z powyższego wynika, że ​​jeżeli sprzedawca nie poda innych (bardziej szczegółowych) informacji o produkcie niż na dowodzie zakupu, ani nie udzieli dłuższej gwarancji niż ustawowa, wymóg posiadania zarówno dowodu zakupu, jak i rękojmi zaświadczenie przy zgłaszaniu wady produktu jest w niektórych przypadkach duplikowane – w przypadku korzystania z gwarancji u sprzedawcy – a nie w serwisie gwarancyjnym. Jeżeli Konsument korzysta z prawa do usunięcia wady lub wymiany Produktu wadliwego na wolny od wad, dowód zakupu od ERP nie jest wymagany. Sprzedawca nie może odmówić uwzględnienia reklamacji Konsumenta, jeżeli Konsument wykaże, że wadliwy Produkt został zakupiony u Sprzedawcy i mieści się w okresie gwarancji.

16.

Okres gwarancji w okresie rozpatrywania reklamacji: okres gwarancji nie upływa w okresie rozpatrywania reklamacji. Po rozpatrzeniu uzasadnionej reklamacji okres gwarancji ulega przedłużeniu o czas trwania reklamacji. W przypadku nieuzasadnionej reklamacji okres gwarancji nie ulega przedłużeniu. Jeżeli reklamacja została rozstrzygnięta w drodze wymiany, za pierwszą reklamację towaru uważa się kolejną możliwą reklamację.

17.

Gwarancja na wymieniany przedmiot: nowy okres gwarancji obowiązuje od dnia odbioru nowego przedmiotu.

18.

Informacje dotyczące reklamacji:

  • Jeżeli jest to wada dająca się usunąć, Konsument ma prawo do jej bezpłatnego, terminowego i prawidłowego usunięcia. Sprzedawca ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć wadę.
  • Zamiast usunięcia wady Konsument może żądać wymiany rzeczy, a jeżeli wada dotyczy tylko części rzeczy, wymiany tej części, jeżeli nie spowoduje to powstania dla Sprzedawcy nieproporcjonalnych kosztów w stosunku do ceny rzeczy towaru lub ciężkości wady.
  • Sprzedający może zawsze zamiast usunięcia wady wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad, jeżeli nie sprawi to kupującemu poważnych trudności.
  • Jeżeli chodzi o wadę, której nie można usunąć i która uniemożliwia prawidłowe używanie rzeczy jako rzeczy wolnej od wad, konsumentowi przysługuje prawo wymiany rzeczy albo odstąpienia od umowy.
  • Te same uprawnienia przysługują Konsumentowi, jeżeli wadę można usunąć, lecz gdy Konsument nie może prawidłowo korzystać z rzeczy ze względu na ponowne pojawienie się wady po naprawie lub z powodu większej liczby wad.
  • Jeżeli rzecz ma inne wady, których nie da się naprawić, Konsument ma prawo do rozsądnej zniżki z ceny rzeczy.
  • Jeżeli rzecz sprzedana po niższej cenie lub rzecz używana ma wadę, za którą odpowiedzialność ponosi sprzedawca, konsument zamiast prawa wymiany rzeczy ma prawo do rozsądnej zniżki. Jeżeli jest to wada nie do naprawienia, ale która nie uniemożliwia prawidłowego użytkowania towaru, konsumentowi przysługuje prawo do rozsądnej zniżki z ceny produktu.
  • Jeżeli konsumentowi przysługuje prawo do wymiany towaru lub prawo odstąpienia od umowy (zwrot pieniędzy), od kupującego zależy, z którego z tych praw skorzysta. Gdy jednak wybierze jedno z tych praw, nie może jednostronnie zmienić tego wyboru.
  • W przypadku zgłoszenia przez Konsumenta reklamacji Sprzedawca lub upoważniony przez niego pracownik lub osoba przez niego wyznaczona ma obowiązek poinformować Konsumenta o przysługujących mu prawach, o których mowa powyżej.

19.

Określenie sposobu rozpatrzenia reklamacji: Na podstawie decyzji Konsumenta, z jakich praw konsument ma skorzystać, Sprzedawca obowiązany jest określić sposób rozpatrzenia reklamacji:

  • natychmiast,
  • w skomplikowanych przypadkach najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji
  • w uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy wymagana jest kompleksowa ocena stanu technicznego towaru lub usługi, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia reklamacji.

20.

Zgodnie z postanowieniami § 18 ust. 4 ustawy o ochronie konsumentów, sprzedawca jest obowiązany rozpatrzyć reklamację w terminie 30 dni kalendarzowych, niezależnie od sposobu, w jaki konsument kupił towar.

21.

Za rozpatrzenie reklamacji uważa się: Zgodnie z § 2 lit m) Ustawy o ochronie konsumentów, rozpatrzenie reklamacji oznacza zakończenie postępowania reklamacyjnego poprzez przekazanie naprawionego produktu, wymianę produktu, zwrot ceny zakupu produktu, zapłatę odpowiedniego rabatu od ceny produktu, pisemne zaproszenie do przejęcia świadczenia lub jego uzasadniona odmowa. Zgodnie z § 122 ust. 1 Kodeksu cywilnego, bieg terminu dniowego rozpoczyna się w dniu następującym po zdarzeniu decydującym o jego rozpoczęciu. Po upływie terminu rozpatrzenia reklamacji Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy kupna lub wymiany towaru na nowy.

22.

Reklamacja w ciągu 12 miesięcy od zakupu: Jeżeli Konsument złożył reklamację towaru w ciągu pierwszych 12 miesięcy od zakupu, Sprzedawca może rozpatrzyć reklamację odrzucając ją wyłącznie na podstawie fachowej oceny; niezależnie od wyniku oceny biegłego, nie można obciążać konsumenta kosztami opinii biegłego ani innymi kosztami związanymi z oceną biegłego. sprzedawca ma obowiązek udostępnić konsumentowi kopię opinii biegłego uzasadniającej odrzucenie reklamacji nie później niż 14 dni od dnia rozpatrzenia reklamacji.

23.

Reklamacja po 12 miesiącach od zakupu: Jeżeli Konsument złożył reklamację produktu po upływie 12 miesięcy, a Sprzedawca ją odrzucił, ma on obowiązek wskazać w dokumencie rozpatrzenia reklamacji, do kogo Konsument może przesłać Produkt do oceny przez biegłego (eksperta sądowego) , osoba upoważniona, osoba wyznaczona). Jeżeli opinia biegłego jest korzystna dla konsumenta, może on zgłosić reklamację ponownie; ponowione roszczenie nie może zostać odrzucone. Koszty ekspertyzy oraz wszelkie inne koszty poniesione w tym celu ponosi sprzedawca. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Konsumentowi w terminie 14 dni od dnia ponownego złożenia reklamacji wszystkie koszty poniesione w związku z ekspertyzą oraz inne koszty z tym związane.

24.

Koszty ekspertyzy: Jeżeli Konsument odeśle towar do ekspertyzy wskazanej osobie, koszty ekspertyzy oraz wszelkie inne koszty z nią związane zawsze ponosi sprzedawca, tj. przez cały okres gwarancji, niezależnie od wynik ekspertyzy. Jeżeli jednak towar zostanie przesłany do ekspertyzy osobie innej niż osoba wyznaczona, tj. rzeczoznawcy lub osobie upoważnionej, notyfikowanej lub akredytowanej, koszty ekspertyzy oraz wszelkie inne koszty z tym związane poniesione w tym celu , sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi pieniądze tylko wtedy, gdy ekspertyza wykaże odpowiedzialność sprzedawcy za reklamowaną wadę, w terminie 14 dni od dnia ponownego zgłoszenia reklamacji.

25

Ocena biegłego musi obejmować:

  • oznaczenie osoby dokonującej ekspertyzy,
  • dokładne oznaczenie ocenianego produktu (np. numer seryjny lub produkcyjny),
    opis stanu produktu,
  • wynik oceny,
  • datę przeprowadzenia ekspertyzy.

26.

Ekspertyzy mogą dokonać wyłącznie:

  • ekspert zgodnie z ustawą nr. 382/2004 Zb. Ustawa o biegłych, tłumaczach ustnych i pisemnych.
  • osoba upoważniona, notyfikowana lub akredytowana – zgodnie z § 11 ust. 1, § 2 ust. 1 litera f) i § 22 ust. 4 ustawy nr. 264/1999 i § 15 ustawy nr. 90/1998 Zb.
  • autoryzowany serwis (osoba upoważniona przez producenta do wykonywania napraw gwarancyjnych).

27.

Sprzedawca ma obowiązek wystawić Klientowi potwierdzenie w przypadku zgłoszenia reklamacji. Niniejsze potwierdzenie stanowi kopię protokołu reklamacyjnego. Oprócz danych kontaktowych sprzedawcy i konsumenta, potwierdzenie to powinno zawierać opis wady oraz informację, czy konsument żąda naprawy, wymiany, odstąpienia od umowy lub obniżki ceny zakupu, w zależności od charakteru wady , a także datę zgłoszenia roszczenia. W przypadku złożenia reklamacji przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość np. telefonicznie, sprzedawca ma obowiązek jak najszybciej doręczyć Konsumentowi potwierdzenie złożenia reklamacji, najpóźniej jednak wraz z dowodem reklamacji. Potwierdzenia uwzględnienia reklamacji nie trzeba doręczać, jeżeli Konsument ma możliwość wykazania zastosowania reklamacji w inny sposób, np. poprzez wniesienie reklamacji. e-mailem. Sprzedawca ma obowiązek wystawić pisemny dokument o rozpatrzeniu reklamacji nie później niż w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia reklamacji. Dokumentem pisemnym jest kopia protokołu reklamacyjnego z wypełnionym polem do rozpatrzenia reklamacji, pismo zawierające pisemne powiadomienie o rozpatrzeniu reklamacji lub wiadomość SMS lub e-mail zawierająca informację o rozpatrzeniu reklamacji z pisemnym potwierdzeniem jego wysłania.

28.

Współpraca kupującego: Konsument ma obowiązek zapewnić sprzedającemu lub autoryzowanemu serwisowi niezwłocznie podjąć współpracę mającą na celu sprawdzenie istnienia reklamowanej wady i jej usunięcie (w tym odpowiednie niezbędne sprawdzenie lub demontaż towaru). Konsument ma także obowiązek dostarczyć Towar czysty, w odpowiednim opakowaniu, zgodnie z przepisami higienicznymi lub ogólnymi zasadami higieny, wraz ze wszystkimi jego częściami i akcesoriami, umożliwiającymi sprawdzenie i usunięcie wady. Konsument ma obowiązek odebrać towar objęty naprawą gwarancyjną najpóźniej w ciągu miesiąca od zawiadomienia o jej wykonaniu.

29.

Przepisy prawa nie nakładają na Sprzedawcę obowiązku dostarczenia Konsumentowi towaru zastępczego na czas rozpatrzenia reklamacji.

30.

Reklamacja w przypadku klienta biznesowego: w przypadku reklamacji złożonej przez klienta biznesowego (nie będącego konsumentem) – wówczas taką relację regulują nie ustawa o ochronie konsumentów czy kodeks cywilny, a kodeks handlowy. (zgodnie z postanowieniami § 411-441 Kodeksu Handlowego)

31.

Sprzedawca informuje kupującego o organie nadzorczym, którym jest: Słowacka Inspekcja Handlowa. Słowacka Inspekcja Handlowa, jako organ kontroli rynku wewnętrznego, nie bada zasadności reklamacji, a jedynie to, czy zostały spełnione wszystkie warunki prawne dotyczące reklamacji, wynikające z ustawy o ochronie konsumentów. Innymi organami nadzorczymi, w zależności od towarów lub usług oferowanych za pośrednictwem sklepu internetowego, mogą być także:

  • Państwowa Administracja Weterynarii i Żywności
  • Wojewódzki Urząd Zdrowia Publicznego

Informacje o alternatywnych metodach rozstrzygania sporów online (ADR) dla sklepu internetowego

1.

Sprzedawca niniejszym informuje również Klientów (konsumentów), że z dniem 1 lutego 2016 r. 391/2015 Zb. w sprawie alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów konsumenckich oraz w sprawie zmiany niektórych przepisów prawa. Celem tej ustawy jest stworzenie nowej możliwości dla konsumentów szybkiego, sprawnego, mniej formalnego i przede wszystkim bezpłatnego rozstrzygnięcia sporu ze sprzedawcą, lub przy minimalnych kosztach.  Chodzi o osiągnięcie polubownego rozwiązania, lub umowa między konsumentem a sprzedawcą o rozstrzygnięciu sporu, która staje się wiążącą podstawą prawną po uzgodnieniu przez obie strony jej brzmienia. Organem odpowiedzialnym za alternatywne rozstrzyganie sporów zgodnie z prawem jest Urząd Regulacji Przemysłu Sieciowego, Urząd Regulacji Łączności Elektronicznej i Usług Pocztowych oraz Słowacka Inspekcja Handlowa. Ponadto Słowacka Inspekcja Handlowa stoi na stanowisku tzw podmiotu rezydualnego, co oznacza, że ​​będzie on uprawniony do rozstrzygania nawet sporów, w których nie została określona właściwość innych organów, z wyjątkiem sporów wynikających z umów o świadczenie usług finansowych. Zgodnie z §11 ustawy 391/2015 o alternatywne sposoby rozwiązywania sporów konsumenckich oraz w sprawie zmiany niektórych przepisów prawa, konsument ma prawo zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem zadośćuczynienia, jeżeli nie jest usatysfakcjonowany sposobem, w jaki sprzedawca rozpatrzył jego reklamację lub uważa, że ​​sprzedawca dopuścił się naruszył jego prawa. W przypadku sporu ze Sprzedawcą Konsument ma prawo, po skorzystaniu ze wszystkich możliwości rozstrzygnięcia sporu, zwrócić się do przedmiotu alternatywnego rozstrzygnięcia sporu, którego wartość będzie wyższa niż 20 €. Ustawodawstwo ma zastosowanie nie tylko do sporów „krajowych”, ale także do sporów „transgranicznych”, tj. spory pomiędzy zagranicznymi konsumentami a sprzedawcami na terytorium Republiki Słowackiej. Przedmiot alternatywnego rozstrzygnięcia sporu zakończy spór w terminie 90 dni od dnia jego wszczęcia, zawiadamiając wnioskodawcę o przedłużeniu terminu o 30 dni (nawet wielokrotnie).

2.

Jeżeli Konsument nie jest zadowolony ze sposobu, w jaki Sprzedawca rozpatrzył jego reklamację lub w inny sposób naruszył jego prawa, ma wówczas możliwość złożenia propozycji do odpowiedniego podmiotu. Nie wyklucza to możliwości rozstrzygnięcia Twojego sporu na drodze sądowej. Aby zapewnić sprawny przebieg rozstrzygnięcia sporu, prawo wymaga obowiązkowej współpracy ze strony sprzedawcy.

3.

Orgán alternatívneho riešenia sporov:

Słowacka Inspekcja Handlowa, Inspektorat Centralny, Departament Stosunków Międzynarodowych i Alternatywnego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich, Prievozská 32, s. s. 29, 827 99 Bratysława 27, Republika Słowacka.

strona internetowa: http://www.soi.sk/sk/Alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi 

e-mail: ars@soi.sk, adres@soi.sk

4.

Ofertę Konsument może złożyć w sposób określony zgodnie z §12 ustawy nr 391/2015 Dz. w sprawie alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów konsumenckich oraz zmiany niektórych przepisów prawa, także drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy internetowego rozstrzygania sporów (RSO) znajdującej się na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm 

Alternatywne metody rozwiązywania sporów są zastrzeżone wyłącznie dla konsumentów – osób fizycznych, a nie przedsiębiorców handlowych. Rozstrzygnięcie sporu następuje pomiędzy Konsumentem a Sprzedawcą, który zawarł umowę na odległość i którego spór ma wartość wyższą niż 20 euro. Sprzedawca niniejszym informuje również Konsumentów o możliwości samodzielnego składania próśb, propozycji, sugestii i prób zapobiegania sporom drogą elektroniczną na adres e-mail:

Email: madeformen@madeformen.sk 

Treść procedury reklamacyjnej obowiązuje od dnia 1 .1. 2025